|
|
|
|
|
|
- M.Ö. Midilli (Lesbos) Adası Amforaları -
|
|
|
Şimdi
söyleyin bakalım. Elinizde M.Ö. 7-6. Yüzyıllara tanıklık etmiş bir
Lesbos amforası olsa; (Bknz.Fotoğraf-1) o dönemde kimlerin
yaşadığını veya o amforadan kimlerin şarap içtiğini merak etmez
misiniz?
Edersiniz biliyorum. Edince de benim gibi yüzlerce yıl öncesine
gidersiniz.
Peki o
tarihte o adada sizi kim karşılayacaktır. Tabiki Sappho..
Eski
çağların en büyük kadın şairi. Fırtınalı yaşamı, skandal aşkları ile
lezbiyen (Lesbosien) kelimesini Lesbos'tan dünya sözlüklerine sokan
kadın. Bazı kaynaklara göre rahibe, bazı kaynaklara göre fahişe;
Lesboslu soylu.. Bedensel hazların, tutkulu aşkların,tutuşmuş
ruhların şairi. İsyankar ve çılgın, sıradışı ve aydın, asil ve uçuk
kadın.
Yunan kolonileşme hareketlerinin henüz sona erdiği, Arkaikten klasik
döneme henüz geçildiği bu yüzyıllarda Sappho da okulundaki genç ve
güzel kızları eğitiyordu. Onlara edebiyat-felsefe dersleri veriyor,
ayrıca derinleşmek isteyen meraklı öğrencilerle ise ders sonrası
bizzat ilgileniyordu..(!) Ve o dönemlerde Lesbos şaraplarının
kalitesi, antik çağların en iyi şarapları sayılan sakız adası
şaraplarıyla kıyaslanıyordu.
Gelin burada minik bir ara verelim hayal gücümüzün fırça darbeleriyle bir
tablo yapalım (sonra yine kaldığımız yerden devam ederiz)
Bu tabloda;
Bir sedire uzanmış Sappho derin ve melankolik ufka baksın ve güneş
akşamın kızıllığında altın bir tepsi gibi yavaş yavaş Ege'nin
lacivert sularına batsın. Hizmetliler amforadan doldurdukları kupayı
dalgın Sappho'ya sunarken, arka fonda bahçedeki mermer heykeller
ile, uzaktaki yelkenliler ışıldasın..
|
|
|
|
|
Sappho |
Not :
Bu rölyef, yukarıdaki tasvirden sonra yapılmıştır.
İnayet Türkoğlu - Mustafa Aydemir ortak çalışmasıdır. |
|
Tablomuz biraz şiirsel oldu ama, bu amfora yazılarının bir amacıda
amforalar sayesinde hayal gücünüzü harekete geçirmek, tarihi
olayları, kişileri öğrenmek değil midir? Tarih bilgisiyle
zenginleşip, o insanlarla bütünleşip gelişmek değil midir? Geçen
yazımda dediğim gibi işte bunun için bir amfora sadece bir amfora
değildir. Tarihin bu sır küplerine siz yeter ki bakmasını bilin. Siz
yeter ki onların tanıklık ettiği tarihin geçmişini merak edin. Çünkü
merak ettikçe öğrenecek, öğrendikçe sevecek, sevdikçe
gelişeceksiniz. Mustafa Aydemir olarak ben bunu denedim. Sizde
deneyin. Bana hak vereceksiniz.
Mesela bu amforaların imal edildiği tarihlerde Ege suları da pek durgun
değildir. M.Ö. 494'te Persler Milet önünde Yunan donanmasını bozguna
uğratırlar. Ama bundan 4 yıl sonra da (490) önce maratonda; 10 yıl
sonrada (480) Salamis deniz savaşında kendileri hezimete uğrarlar.
|
|
Fotoğraf-1/ Tip-1/ A
M.Ö. 7.6.yy.da SAPPHO döneminde üretilen bu amforalar genelde
siyaha yakın veya koyu gri renklidirler. Boynun gövdeye oranı
önceleri 1/5 iken, daha sonra boynun oranı 1/4 e kadar uzamıştır.
Bu amforalarda hayli geniş olan karın bölgesi aşağıya doğru
daralarak inse de, yine de amforaların ayakta durmasını
sağlayacak kadar düz ve kesiktir. Bu dönemin ilk amfora
protipi ise 387 nolu amforadır.
|
|
|
|
Ege'deki bu karışıklıklara rağmen klasik çağın altın adamları da
tarih sahnesine yine bu devirlerde çıkmaya başlarlar. Bu dönemlerde
olasıdırki Aiskilos (526-456) , Sofokles (496-406) , Öripides
(480-406) tip-2 amforalarından Lesbos şarapları içmişlerdir.
Aynı yy.larda bu amforalardan başka kimler şarap içti acaba derseniz,
şaşırabilirsiniz.
Çünkü bu yıllar Yunanlıların Minos-Fenike-Mısır ve
Anadolu uygarlıklarından beslenerek büyüttükleri insanlığın ortak
kültürel miraslarını, yepyeni bir yorum ve düşünceyle,
Edebiyat-Resim-Heykel-Mimari-Felsefe ve diğer dallarda yeniden
yarattıkları ve tüm insanlığa armağan ettikleri yıllardır. Klasik
çağın altın adamları
Aristo-Sokrat-Platon-Fidyas-Skopas-Perikles-Hipokrat-Pisagor-Heredot-Tükidides-Ksenefon
ve daha niceleri bu yüzyıllarda yaşamışlardır. Parthenon da
(M.Ö.447) bu yıllarda yapılmıştır. |
|
Fotoğraf-2/ Tip-1/B
Tip 1/A nın hemen ardından (M.Ö. 6.yy.) üretilen bu amforalarda
dip kısım biraz daha sivrilmiş ve incelmiştir. Kulplar tüm
Lesboslarda olduğu gibi dışa doğru gergin bir kavisle gövdeye
bağlanır. Ağız kenarındaki dışa çıkıntılı dudaklar biraz daha
kalınlaşıp belirginleşir.
|
|
Oysa bu yıllar yine de arada bir savaş rüzgarlarının da estiği yıllardır.
Her nekadar Yunanlılar kurdukları deniz aşırı kolonilerle çok
zenginleşmişler, yerleşik bir düzene geçip kültür ve sanata daha çok
zaman ayırır olmuşlarsa da, Batıda Atina-Isparta çekişmesi, Doğuda
Pers tehlikesi tüm Ege gibi Adaları da bu savaş isyan ve
çalkantıların içerisine çekmiştir.
Mesela 27 yıl süren Peleponnes savaşlarından sonra 410 da Lesbos adası
Euboia-Sakız ve Milet le birlikte Isparta ve Pers desteğinde
Atina'ya baş kaldırmıştır. Bu başkaldırı Erdekte Atinalılar
tarafından ezilmişse de, 5 yıl sonra bu kez Ispartalılar Atinalıları
Argospotamoi Deniz Savaşında yenerek adalıları bu kez kendilerine
bağlamışlardır. Adalıların kaderi zaten Atina -Isparta ve Perslerin
güç dengesine göre sürekli değişmiştir. 4.Fotoğraftaki Tip 2/B
amforalarından sonra Lesbos amforaları hakkında yeterli bir bilgi yoktur. |
|
Fotoğraf-3/ Tip-2/A
Lesbos amforalarındaki ilk prototip formun gelişimi M.Ö. 5.yy.da da
gelişimini sürdürmeye devam eder. Bu çağda gerek ustalık,
gerek teknik, gerekse estetik açıdan amforalar hayli ileri bir
düzeye ulaşmışlardır. Bu amforalarda boyun biraz daha
silindirik bir hal almış amfora gövdesi aşağıya doğru hafif
üçgenleşmiş
ve dip biraz daha uzatılmıştır. Hatta bazı amforaların kulp üstleri
Rodos ve Knidos kulpları gibi biraz sivrileştirilmiştir.
|
|
Bazı uzmanlarca Karadeniz Sinop amforaları ve Heraklia
(Karadeniz Ereğlisi) amforaları benzeri amforalar daha sonraki
yüzyıllarda üretilen Lesbos amforalarının devamı sayılmışsa da
bunların doğru olmadığı ve bu amforaların gerçek Lesboslarla uzaktan
yakından herhangi bir akrabalıklarının olmadığı açıktır.
Lesboslular da birden bire üzüm bağlarını yok edip tarih sahnesinden
çıkmadıklarına göre, belki de bu dönemden sonra imal edilen Lesbos
amforalarını bugün menşei bilinemeyen amfora grupları içerisinde
aramak gerekebilir. İnanıyorum ki ileride yapılacak kara ve deniz
kazıları ile adada bulunacak yeni amfora fırınları bize gelecekte
daha sağlıklı bilgi sunacaktır. |
|
Fotoğraf-4 / Tip-2/B
Lesbos'un amfora çamuru yoğuran elleri bence ustalıklarının
doruğuna M.Ö. 4. yy çıkmışlardır. Bu fotoğrafta gördüğünüz
amforalar yüzyılların içilen süzülüp gelen arayışların son
noktasıdır.
Sakızın M.Ö. 4.yy amforası nasıl özel bir formsa, bu
amforalarda o kadar özel ve o kadar güzeldir. Son derece
kıvrak hareketli ve özgün bir biçime sahip olan bu amforalarda
hacim biraz küçülüp dip aşağıya doğru iyice uzatılmıştır.
|
|
NOT:
Bugüne kadar faydalandığım kaynakları, her yazının içinde mutlaka ismiyle
belirttim. Yararlandığım bu kaynaklar zaten sınırlı olduğu için
bunları her yazının sonunda tekrar tekrar yazmaktansa bu yazı
serisinin sonunda sizlere bir defada vermekti.
Ama ben farkına varmadan bu amforalar dizisi 9. bölüme gelmiş. Bana
sorarsanız en az bir 9 bölüm daha yazarsam içimdekileri sizlere
ancak anlatabileceğim. Onun için hiç olmazsa yolun yarısında da olsa
bu kaynakları sizlere bu sayıda mutlaka vermem gerektiğini
düşünüyorum.
Geçen yıl Mısırdan Deniz Magazin dergisine yazan Fransız amfora uzmanları
da beni bu yüzden eleştirmişlerdi.
Dergi sayfalarını ekonomik kullanma adına, her sayıda bu fihristi size
veremesem de arada bir vermenin faydalı olacağına inanıyorum.
Sizlere sıraladığım ve sürekli faydalandığım bu kaynaklardan bence
en önemlisi Sn. Ersin Doğer'in ''Antik Çağda Amforalar'' adlı
1991'de yayınlanmış küçük kitapçığıdır.
|
|
Fotoğraf-5 / Fare kuyruğu
Lesbos amforalarının soy kütüklerindeki en belirgin ortak
özelliklerinden birisi de "Fare kuyruğu" adı verilen, kulpların
gövdeye bağlandığı yerdeki kabartma çizgidir. Kulbun hemen altından
incelerek aşağıya uzanan bu zarif çizgi, bence adalı ustaların
yüzyıllarca kullandıkları ortak bir imzadır.
Ve böylesi bir imza sadece Lesboslarda vardır.
|
|
Biliyorum ki Türkiye gibi
sualtı hazineleri hayli zengin olan ülkemizde böylesi kitapların
sayısı artacak ve bizleri de aydınlatacaktır.
Bildiğiniz gibi ben amforalar hakkında sadece kuru teknik bilgiler
vermiyorum. Onları sevdirmek adına onların ruhunu, duygusunu,
geçmişini de sizlerle paylaşmaya çalışıyorum. Benim bu yazılarda
herhangi bir bilimsellik iddiam yok. Farz edin ki bütün bunlar
sadece bir koleksiyonerin amforalar hakkındaki ilginç yorumlarıdır.
Böylesi farklı bir bakış açısının da oldukça kurak ve dar bir ilgi
alanı olan amforalar konusunda yeni bir heyecan yaratacağını umut
ediyor. Bunun gelecekteki sonuçlarını zamana, taktirini ise sizlere
bırakıyorum.
SAPPHO: (M.Ö.7.yy. Başı 6.yy. Ortası)
Lesbos'un ünlü ve asil bir ailesinin kızıydı. Gençliğinde Kerkolos
adlı zengin bir adamla evlendi. Bir kızı oldu. Siyasi nedenlerden
dolayı Lesbos'un diğer soylularıyla birlikte Sicilya ya sürüldü.
Dönüşünde adada kızlar
için bir okul açtı. Entelektüel bir çevrede farklı bir yaşam sürdü.
Şiirlerinde aşkı, güzelliği, ümit ve ümitsizliği anlattı. Daha sonra
Phaon adında bir kayıkçıya aşık oldu. Aşkına karşılık bulamayınca
kendini Leakus kayasından atarak intihar etti. Duygulu şiirleri Akdeniz Dünyası
şairlerini yüzyıllarca derinden etkiledi. Sappho'nun adı, yaşamı,
ölümü daha sonra Antikitede mitleştirilerek resim ve heykel gibi bir çok sanat
dallarına konu teşkil etmiştir.
|
|
|
|
|
KAYNAKLAR
|
Par D. Fonquerle Classification des Amphores d' Adge /1964 |
|
Jean-Pierre Jancheray Classıfıcatıon Desamphores /1976 |
|
Prof.Dr. Ersin Doğer Antik çağda Amforalar /1991 |
|
Oğuz Alpözen T.sualtı arkeolojisi /1975 |
|
Oğuz Alpözen Harun Özdaş Bodrum Sualtı Müzesi
Bahadır Berkkaya Ticari Amforaları /1995 |
|
Mustafa Aydemir Amfora dökümantasyonları dosyası |
|
Mustafa Aydemir Amfora koleksiyonu Müze envanter defterleri (1981-2001) |
|
Martine Sciallano Patricia Sibella Amphores /1994 |
|
George F. Bass Bodrum sualtı arkeolojisi Müzesindeki batıklar /1996 |
|
Prof.Dr. Bilge Umar İlkçağ Türkiye halkı /1999 |
|
Prof.Dr. Halil Demircioğlu Roma tarihi /1998 |
|
Prof.Dr. Nermin Sinemoğlu Tarih öncesinden Bizans Sanat tarihi /1984 |
|
Ord.Prof.Dr. Ekrem Akurgal AnadoluUygarlıkları /1995 |
|
Seton Lloyd Türkiyenin tarihi /1998 |
|
G. Richter Yunan sanatı /1969 |
|
Strabon Coğrafya /1985 |
|
Tamara Talbot Rice Bizansta günlük yaşam /1998 |
|
Philip Mansel Konstantinopolis /1995 |
|
Herodotos Heredot tarihi /1983 |
|
Martin Bernal Kara Atena /1998 |
|
C.W. Ceram Tanrıların vatanı Ksenephon On binlerin dönüşü /1975 |
|
J.G. Landels Eski Yunan ve Romada mühendislik / 1998 Anadolu /1992
|
|
Prof. Belkıs Mutlu Mitoloji /1977 |
|
Doçent Dr. Azra Erhat Mitoloji sözlüğü /1993 |
|
Şefik Can Klasik Yunan mitolojisi /1970 |
|
Tufan Turanlı Denizlerimizdeki tarih /1999 |
|
Dr. Selçuk Gür Antik sikkeler /1976 |
|
R.E. Wycherley Antik çağda kentler nasıl kuruldu /1986 |
|
Sanat dünyamız Y.K.Y. Bizans özel sayısı / |
|
Atlaslı uygarlıklar ansiklop. Eski yunan /1987 |
|
İnkilap ve Aka y.Eski Yunan sanatını tanıyalım /1982 |
|
İnkilap ve Aka y.Eski Roma sanatını tanıyalım /1982 |
|
Karaca ansiklopedisi Mısır, eski Roma I.II.III Antik çağda Fenikeler Eski Yunan I.II.III. /1984 |
|
M.E.B.Celal Esat Arseven Sanat ansiklopedisi /1975 |
|
Gelişim yayınları Büyük Larousse ansikl. /1986 |
|
Arkeoloji ve sanat dergisi Süreli yayınları |
|
|
|
|
|
|
|
|
Deniz Magazin Dergisi
Mayıs - Haziran 2001 Sayı:46 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Sayfa başına -
|